IPD Heavy Duty Achterveren met bumpstops - Volvo XC6 P3

IPD Heavy Duty Achterveren met bumpstops  - Volvo XC6 P3 IPD Rear Overload Springs with bumpstops - Volvo XC60 P3 IPD 143196
IPD Heavy Duty Achterveren met bumpstops  - Volvo XC6 P3 IPD Rear Overload Springs with bumpstops - Volvo XC60 P3 IPD 143196
IPD Heavy Duty Achterveren met bumpstops - Volvo XC6 P3
Heavy Duty achterveren van IPD met bumpstops voor Volvo XC60 P3

Artikelnummer

IPD143196

Verzendkosten

€ 9,95

€ 385,00 *
Prijs per Set
Aantal: 
Bestellen
 
Op verlanglijst
Set Heavy Duty achterveren met bumpstops van IPD voor de Volvo XC60 P3.

Over het algemeen zijn we positief over het ontwerp van de achterwielophanging van Volvo's met een P3-chassis, zoals de XC60. De multilink draagarmopstelling zorgt voor een goede wegligging, minimale camberveranderingen en aangenaam comfort, terwijl het vrij eenvoudig te onderhouden en te upgraden is dankzij de afzonderlijke schokdempers en veren en de gemakkelijke toegang tot de stabilisatorstang.

Dat gezegd hebbende, zijn we minder te spreken over Volvo's actieve bumpstop-ontwerp: de locatie van de veer halverwege de draagarm, tussen het wiel en het midden van het achterste subframe, zorgt slechts voor een verandering van de veerweg van 2,5 cm voordat deze de bumpstop raakt. Deze fungeert vervolgens als hulpveer na dit punt om de veerconstante te verhogen voordat de schokdempers hun bodem raken...

...wat prima werkt, totdat veroudering, de elementen en herhaalde cyclische belasting ervoor zorgen dat het schuimrubber van de bumpstops eerst zijn elasticiteit verliest en uiteindelijk helemaal afbrokkelt. Bij het vervoeren van matige tot zware ladingen, verandert de vering van uw auto van stijf naar stuiterend, wanneer u tegen de uiteinden van de schokdempers botst.

Volvo's afhankelijkheid van de bump stops als bron van secundaire veerconstante in plaats van als noodreserve bij grote schokken, betekent ook dat deze bump stops veel sneller slijten, vooral als u veel vervoert en de bump stops vaker gebruikt (en opgebruikt!).

IPD heeft betere veren ontwikkeld om dit voor eens en altijd op te lossen, met een progressieve veer die zorgvuldig is afgestemd op de rijhoogte bij beladen en onbeladen: de dual-rate 220 lb-in / 300 lb-in veer biedt standaard rijcomfort bij lichte ladingen en voegt alleen maar extra stijfheid toe naarmate u de achterkant van de auto zo zwaar belast dat u merkbare doorzakking begint te krijgen.

Ook worden er kortere P3 S60/V60 bump stops meegeleverd in deze kit ter vervanging van de originele, hogere bump stops van de XC60. Deze bieden een extra inch veerweg, waardoor de toename in stijfheid met sag meer een geleidelijke curve wordt in plaats van een schokkerige stap. Zoals onze veeringenieur het zegt: "de veerconstante neemt toe tot in de oneindigheid" wanneer de bump stops ingrijpen, dus we hebben ons best gedaan om dit te voorkomen.

We raden sterk aan om schokdempers te upgraden bij het upgraden van veren, omdat het combineren van een hogere veerconstante met meer demping het stuiteren en slingeren over hobbels en rimpelingen in het wegdek vermindert; een ondergedempte, overgeveerde rit voelt inderdaad erg stuiterig aan. Afhankelijk van uw voorkeur werken de iets stijvere Bilstein B4 Touring of de sportieve B6 HD achterschokdempers in de aanbevolen producten hieronder goed met deze veren.

Omdat progressieve veren afhankelijk zijn van "dode veren" die sluiten en de veerconstante verhogen naarmate de vering inveren, adviseren wij om veren met dubbele veerconstante te installeren, met de dode veren bovenaan. Dit minimaliseert de kans op vocht en vuil van de weg dat tussen de veren kan worden geplet. Bovendien staan ​​het onderdeelnummer en logo dan met de goede kant naar boven!

 IPD 143196
Advies nodig?

Advies nodig?

Klik hier op: "email" om ons een mailtje te sturen


Nieuwsbrief aanmelding:

 

Onze socials: